مقالات

سیم چین ها و انواع آن

سیم چین ها و انواع آن

شاید نام سیم چین انتخاب درستی برای این دسته از ابزارها که در شکل بالا مشاهده میکنید نباشد . اما به هر شکل این نوع ابزارها در یک دسته و گروه قرار میگیرند که در زبان انگلیسی آنها را با نام Pliers میشناسند که ترجمه تحت الفظی آن سیم چین میشود . در هر صورت به علت کمبود واژگان آنها را در این پست سیم چین مینامیم با ذکر جداگانه نام تخصصی هر کدام از آنها. این ابزارها گستره بسیار بزرگی دارند بعضاً با اسمهای عجیب و غریب که به خاطر رعایت وقت تنها به ذکر پرکاربردترین آنها اکتفا میکنیم.

انواع سیم چین ها (Pliers):

1) انبردست : 
یکی از مهمترین ابزار در این گروه میباشد که به خاطر وسعت زیاد کاربدش تقریباً در تمامی جعبه های ابزار حضور دارد . البته انبردستها کاربردهای مشخصی دارند که متاسفانه در بسیاری از موارد مردم از آن برای کارهای غیر تخصصی نیز استفاده میکنند . انبردست ابزاری است جهت اعمال نیرو به یک قطعه جهت برش ، خم و یا ثابت نگاه داشت آن . از انبردست میتوان برای فرم دادن مفتولها ، برش سیم ، سفت کردن مهره و … استفاده کرد .

2) دم باریک :
همانطور که از نامش پیداست دارای دم باریکی است ! ( متاسفانه نام آن به اشتباه با ذکره فتحه بر روی “د” ادا میشود که صحیح آن ضمه بر روی “د” است . دُم باریک صحیح است !!
این وسیله با توجه به کارگیر بلندی که دارد جهت نگه داشتن قطعاتی که جای کار مناسبی ندارند مورد استفاده قرار میگیرند. 

3) سیم چین :
سیم چین وسیله ایست جهت برش و لخت کردن سیم . بعضاً از این وسیله برای برش مفتول نیز استفاده میشود که کار درستی نیست . 

4) شلاقی و کلاغی :
این ابزارها در واقع ابزار آلات لوله کشی هستند اما در دسته بندی Pliers ها قرار میگیرند . معمولاً آچارهای کلاغی مناسب برای گرفتن لوله و کلاغی مناسب برای سفت کردن لوله هستند . 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردم گستره این ابزرها بسیار زیاد است . ما تلاش کردیم که تنها به ذکر مهمترین آنها اکتفا کنیم . این دسته از ابزارها نیز مانند بقیه ابزارها دارای سایز بندی های مشخصی هستند . معمولاً سایز آنها را با اینچ مشخص میکنند . کوچکترین آنها 2 اینچ و بعضا! تا 10 اینچ آنها نیز موجود است . 

نکات مهم در انتخاب سیم چینها ( Pliers) :
1)محل تقاطع دو انبر باید حتماً نرم و مستحکم باشد . سفت بودن محل اتصال باعث سفت شدن انبر و غیر قابل استفاده شدن آن میشود
2)هنگام خرید به تیغه برنده انبر به دقت نگاه کنید . در صورتی که زدگی بر روی آن مشاهده کردید از خرید آن اجتناب نمایید.
3) این ابزار نیز مانند خیلی از ابزارهای دیگر دارای دسته است . لذا از نظر پلیسه و نوع جنس دسته حتماً آنها را بررسی دقیق نمایید.
4) ترجیحاً سیم چینهایی را انتخاب نمایید که دارای دسته عایق دار باشند . در غیر این صورت ابزار شما با قند شکن هیچ تفاوتی نخواهد داشت
5) هنگام کار با سیم چین مطلع باشید که سیم چینهای عایق دار معمولی تنها قابلیت تحمل ولتاژ تا حد 220 ولت را دارند . در صورت نیاز به کار با ولتاژهای بالاتر از نوع VDE Insulated آن باید استفاده نمایید.
6) در انبرها Grip دار مثل کلاغی ، شلاقی و انبردست و حتی دم باریک به کیفیت Grip انها خیلی توجه نمایید

نام نویسنده