مقالات

قیچی ورق بر چیست و چه کاربردی دارد؟

قیچی ورق بر چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط امید دبیری نژاد آخرین بروز رنسانی ( شنبه ، ۷ بهمن ، ۱۳۹۶ ) 0

برش فلز و ورق های فلزی کار آسانی نیست. ورق های فلزی سنگین، غیرقابل انعطاف و به شدت تیز هستند. قیچی ورق بر ابزار دستی قدرتمندی است که برای برش ورق های نازک فلزات استفاده می گردد. قیچی ورق بر اولین بار در ساخت هواپیما و برای برش ورق های آلومینیومی و فولادی سبک ساخته شد. قیچی های ورق بر معمولا در ۳ مدل ساخته می شوند و به کمک کد رنگ مشخص می گردند تا به وضوح قابل تفکیک باشند. قیچی ورق بر با دسته زرد رنگ برای برش مستقیم فلزات ساخته شده؛ دسته قرمز به معنی قیچی چپ بر، و آنها که دسته سبز دارند قیچی راست بر هستند.

فواید استفاده از قیچی ورق بر

قیچی ورق بر به علت سهولت استفاده و قدرت اهرمی که ایجاد می کند، برای حلب سازان و کسانی که به هر نحو با برش فلزات سر و کار دارند بسیار کاربرد دارد. استفاده از قیچی ورق بر میزان جراحات و صدمات حین برش ورق را کاهش می دهد و باعث افزایش ایمنی است؛ از طرف دیگر با کمک قیچی ورق بر می توان برش های دقیق تری بر روی فلز ایجاد نمود و ضایعات کار را کاهش داد.

نحوه کار با قیچی ورق بر

برای بریدن فلز ابتدا با توجه به طرح برش قیچی ورق بر مناسب را انتخاب کنید، در مرحله بعد باید روی ورق طرح برش را علامت گذاری نمایید. علامت گذاری روی ورق کمک می کند برش ساده تر و دقیق تری داشته باشید. لبه های قیچی را تا حد ممکن از هم باز نمایید و سعی کنید بزرگترین برش ممکن را روی ورق ایجاد کنید، قسمتی از فلز که بریده می شود را به بالا خم کنید تا در مسیر برش مزاحم نباشد. جهت برش اشکال دایره ای ابتدا سوراخی روی فلز ایجاد کرده و با قیچی ورق بر راست بر یا چپ بر، برش را تا رسیدن به دایره کامل ادامه دهید. از همین روش می توان برای برش لبه ها نیز استفاده کرد، بهتر است قسمت های دوبل ورق را با قیچی آهن بر ببرید.

برای برش فلزات قیچی ورق بر مناسب را انتخاب نمایید. قیچی های ورق بر با دسته سبز رنگ برای برش ورق به صورت ساعتگرد مناسب است و افراد راست دست با قیچی ورق بر راست بر راحت تر هستند؛ قیچی ورق بر با دسته قرمز، فلز را به صورت پادساعتگرد می برد و برای افراد چپ دست مناسب تر است. در حین کار ممکن است به ترکیب توانایی هر سه نوع قیچی نیاز باشد.

برای برش فلز به قیچی ورق بر با تیغه های تیز و قدرتمند نیاز است، تیغه هایی که دقت برش ورق را افزایش دهند و همچنین سرعت انجام کار را بیشتر نمایند. همواره قبل از شروع کار از تیز بودن تیغه ها اطمینان حاصل نمایید.

حین کار با قیچی فلز بر با لبه های تیز فلزات سر و کار دارید، حتما از دست کش های محافظ استفاده کنید تا به دست و انگشتان آسیب وارد نشود. همچنین لباس کار آستین دار پوشش مناسب تری برای دست و بازوها فراهم می آورد.

قیچی ورق بر برای برش فلزات سبک ساخته شده است. از قیچی ورق بر برای بریدن فلزات خیلی ضخیم، سیم های کلفت، کابل، میخ و … استفاده نکنید. برای انجام این قبیل کارها ابزار مناسب ساخته شده است. استفاده نامناسب از ابزار علاوه بر صدمات انسانی به ابزار نیز آسیب می رساند و باعث خراب شدن تیغه های قیچی ورق بر می گردد. قیچی ورق بر برای برش ورق های آلومینیوم، حلب و فلزات سبک از این دست کاملا مناسب است. برای بریدن فلزات ضخیم بهتر است از آهن بر استفاده کنید.

روغن کاری قیچی را فراموش نکنید، روغن کاری منظم قیچی ورق بر امکان حرکت و برش ساده تر تیغه ها را فراهم می کند و باعث برش دقیق تر و ایمن تر ورق می شود.

در هنگام برش ورق از وارد آوردن فشار بیش از حد به قیچی ورق بر خودداری نمایید، این کار باعث انحراف تیغه ها از مسیر برش می شود و شیارهای عمیق ایجاد می نماید که ورق را لبه دار می کند