مقالات

تجهیزات اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری

شاید بتوان روزی که انسان اندازه گیری و واحدها را برای خود ایجاد کرد را نقطه عطفی در شکوفایی صنعت نامید . امروزه مبحث اندازه گیری در صنعت به یک علم بسیار مهم تبدیل شده است . نیاز روزافزون بشر به اندازه گیری های دقیق سبب شده تا تجهیزات مربوط به اندازه گیری نیز پیشرفت چشم گیری داشته باشند . بنده هم با شما موافقم که حضور تمامی تجهیزات اندازه گیری در یک جعبه ابزار خانگی و یا اتومبیل شاید عقلانی به نظر نرسد . اما حضور یکسری از این لوازم امری اجتناب ناپذیر است . در این پسا سعی خواهیم کرد شما را با تجهیزات اندازه گیری مورد استفاده در صنعت آشنا نماییم همچنین در ادامه توضیح خواهیم داد که کدام یک از این تجهیزات در جعبه ابزار شما مورد نیاز است .

انواع تجهیزات اندازه گیری:
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد تجهیزات اندازه گیری گستره زیادی دارند که خب طبیعتاً خیلی از آنها کاربرد خانگی ندارند . اما بهتر است با آنها آشنا شویم . این تجهیزات را از چند وجه میتوان دسته بندی نمود :
1) فن آوری اندازه گیری : که به دو قسم لیزری و معمولی تقسیم بندی میشود . نوع لیزری تجهیزات اندازه گیری در این جا مورد بحث ما نخواهد بود چرا که کاربرد خانگی ندارد و عملاً در امور صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
2) نوع اندازه گیری: این دسته نیز عملاً به دو زیرمجموعه تقسیم میشود : زاویه سنج ها و فاصله سنج ها . تجهیزات زاویه سنج ها را ما معمولاً به چند شکل مختلف با کاربردهای مختلف میبینیم که اهم آنها عبارتند از : ترازها ، شاقول ها ، گونیا ها ،و نقاله ها. در ادامه در مورد ترازها بیشتر صحبت خواهیم کرد
تجهیزات فاصله سنج هم عموماً به شکل متر های روتاری ، مترهای معمولی ، کولیس ها و خط کش ها تقسیم میشوند که ما در ادامه در مورد مترهای دستی بیشتر صحبت خواهیم کرد.
ترازها :
تراز وسیله ایست جهت مشخص کردن زوایای خاص شامل 0 ،45 و 90 درجه . ترازها دارای لوله های شیشه ای با یک سیال روغنی هستند که حرکت سیال در داخل شیشه نشان دهنده موقیت قرار گیری قطعه و انحراف آن از زاویه مشخص شده است . امروزه ترازها بسیار پیشرفته شده اند و با ظهور ترازهای لیزری و دیجیتالی عملاً لذت استفاده از تراز های شیشه ای از میان رفته است . ترازها را معمولاً با اندازه آنها و تعداد آب آنها دسته بندی میکنند . به عنوان مثال ” تراز 30 سانتی متری 3 آب ” پیشنهاد میکنیم در جعبه ابزار خودتان حتماً یک تراز 3 آب با طول حداقل 30 سانتی متر داشته باشید .

متر:
مترها در واقع خط کشهای با طول بلند هستند که بعضاً تا 50 متر نیز ساخته میشوند . مترهای دستی با توجه به متراژشان تقسیم بندی میشوند . معمولاً از متراژ 3 متری شروع میشوند و بعضاً تا 50 متر نیز ساخته میشوند .
متر 5 یا 7 متری مناسب برای منزل است.

نکات مهم در انتخاب تراز:
1) بدنه تراز باید از جنس فلز باشد . تراز های پلاستیکی به مرور زمان دچار ناصافی بر روی سطح خود میشوند و باعث بروز خطا در اندازه گیری خواهند شد.
2) شیشه های تراز باید دارای محافظ باشد در غیر این صورت در اثر برخورد تراز به زمین شیشه های آن خواهد شکست .
3) ترازهایی در بازار هست که دارای نقاله نیز هست . فکر میکنم با کمی گشت و گذار بیشتر بتوان با با یک تیر دو نشان زد !!

نکات مهم در انتخاب متر :
1) بهتر است در اولین قدم وضعیت فنر جمع کننده متر را بررسی نمایید . دو یا سه بار متر را تا انتها کشیده و جمع کنید
2) چاپ اعداد بر روی بدنه متر باید دارای کیفیت بسیار بالا و خوانا باشد . از ابتدا تا انتهای متر را بررسی نمایید.
3) بهتر است متر انتخابی شما به غیر از قفل دسته ای دارای مکانیزم قفل لحظه ای هم باشد.
4) سر متر ها معمولاً یک زائده جهت درگیر کردن سر متر با مبدائ اندازه گیری شما وجود دارد . این زائده باید دارای سمباده و آهنربا باشد.

نام نویسنده : پرشین تولز