مقالات

همه چیز در مورد اره زنجیری + راهنمای استفاده

همه چیز در مورد اره زنجیری + راهنمای استفاده

اره زنجیری یا اره برقی یا اره موتوری نام نوعی اره است که با استفاده از الکتریسیته، نیروی هیدرولیک و یا اغلب توسط یک موتور دو زمانه کار می‌کند. از این وسیله جهت بریدن درختان، هرس درختان و یا تهیه هیزم استفاده می‌شود .

اره زنجیری برای انجام کارهایی مانند هرس کردن  درختان میوه ، بردین درختان خشک ، هرس درختان ، قطع و انداختن درخت در جنگل یا مزارع تولید چوب ، تهیه هیزم از درختان و سرشاخه ها به کار می رود . به عبارتی دیگر اره زنجیری یا همان اره موتوری وسیله ای است مخصوص باغبانان

ایده و نمونه اولیه اره زنجیری ای که امروزه می شناسیم و در صنایع چوب بری از آن استفاده می کنیم، در اواخر قرن هجدهم توسط دو دکتر اسکاتلندی به نام های John Aitken و James Jeffray برای استفاده در جراحی لگن و خارج کردن استخوان از بدن بیماران اختراع گردید.

تاریخچه اره زنجیری | اره موتوری

این دستگاه دارای نوعی زنجیر ریز دندانه دار بود که برش در قسمت مقعر جلوی آن صورت می پذیرفت. این ابداع حتی در قرن نوزدهم هم به عنوان یک وسیله مهم در جراحی ها مورد استفاده قرار می گرفت

.اره موتوری

اره زنجیری به عنوان یک ابزار، در حدود سال ۱۹۳۰ توسط یک ارتوپد آلمانی به نام Bernard Heine ساخته شد. این ابزار Osteotome نام داشت و دارای زنجیری شامل برنده های کوچک متصل به هم بود. زنجیر توسط یک اهرم دستی متصل به چرخ دنده، حول تیغه چرخانده می شد. این دستگاه هم برای برش استخوان مورد استفاده قرار می گرفت.

دو فرد مهم و تاثیر گذار در گسترش اره های زنجیری به شکل کنونی Joseph Buford Cox و Andreas Stihl نام داشتند. آن ها اره زنجیری برقی را که برای برش تنه درختان استفاده می شد، در سال ۱۹۲۶ و اره زنجیری بنزینی خود را در سال ۱۹۲۹ ساختند. آقای Stihl شرکت خود را در سال ۱۹۲۶ در اشتوتگارت آلمان، برای تولید انبوه این دستگاه ها افتتاح کرد.

اولبن اره زنجیری

در سال ۱۹۲۷، آقای Emil Lerp، اولین اره موتوری (اره زنجیری بنزینی) جهان را ساخت و نام تجاری Dolmar را برای آن برگزید. در آمریکای شمالی هم اولین شرکت هایی که شروع به تولید این دستگاه های نو ظهور کردند McCulloch و Industrial Equipment Corporation بودند.

اولین مدل های ساخته شده دارای وزن بسیار سنگینی بودند. به طوری که در طراحی آن ها، چرخ هایی نیز برای حمل و نقل این وسیله در نظر گرفته شده بود. همچنین یک فرد توانایی استفاده از این اره ها را نداشت و حتما باید دو نفر با همکاری یکدیگر از این وسیله بهره برداری می کردند.

بعد از جنگ جهانی دوم، بهبود در طراحی موتور و همچنین پیشرفت در صنایع آلومینیوم باعث شد تا وزن این ماشین ها به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یابد و امکان استفاده انفرادی هم حاصل گردد. این یعنی بهره وری بالاتر و در نتیجه فراگیر شدن اره های درختبر در سراسر جهان.

می توان به قطع گفت که اره موتوری ها به طور کلی جایگزین اره دستی و تبر در جنگل ها شده است.

تا کنون از این اره ها، در سایز های متفاوتی طراحی  و تولید شده است. از اندازه بسیار بزرگ که توسط چوب بُرهای حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد تا اره زنجیری های برقی یا باطری دار که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی چندی پیش اره زنجیری ای با نام iSAW ساخته شده که با اتصال کابل USB به کامپیوتر کار می کند.

البته جای بسیار خوشنودی است، چرا که این صنعت تا به آنجایی پیشرفت کرده که توانسته است دستگاهی آنچنان قدرتمند، زیبا و سبک به نام MASHOUF PSI 9700 بسازد، که تحسین همگان را برانگیزد.