مقالات

همه چیز در مورد پیستوله های برقی

همه چیز در مورد پیستوله های برقی

پیستوله برقی یا به عبارتی دیگر رنگ پاش برقی یک تکنیک فوق العاده نوین و کاربردی برای رنگ پاشی انواع محیط است . این دستگاه ، یک اسپری در یک پوشش معمولا پلاستیکی یا فلزی است که مقداری هوا درون خود ذخیره می کند . شایع ترین عملکرد پیستوله های برقی ، ذخیره هوا در مخزن خود و تبدیل آن به ذرات پودر شده و  سپس ذرات رنگی می باشد . در این مقاله سعی می کنیم توضیحات کاملتری نسبت به  پیستوله های برقی ارائه دهیم.

پیستوله های برقی مجهز به یک تفنگ پاش هستند که گازهای تبدیل شده به پودر رنگ را در محیط بیرون خود ، منتشر می کنند . تفنگ های رنگ پاش برقی (Spray Gun) می توانند به صورت مختلفی از قبیل خودکار ، دستی ، بادی  و … تقسیم بندی شوند .

تاریخچه پیستوله های برقی :

شخصی به نام Francis Davis Millet  بنیان گذار نقاشی با اسپری در تاریخ بوده است . در سال 1892 این اختراع تکامل یافت و William Pretyman ، با استفاده از یک شلنگ و سوزن مخصوص  و ترکیبی از نفت و سرب سفید توانست یک رنگ پاش اختراع کند . و سپس در سال 1949 میلادی ، Edward Seymour ، این رنگ پاش اختراع شده را توسعه داد و تکنیک تبدیل گاز به ذرات را در این رنگ پاش ها پیاده سازی نمود.

انواع پیستوله برقی (رنگ پاش برقی) :

پیستوله برقی بادی :

عملکرد پیستوله برقی بادی بدین صورت است که با استفاده از یک تفنگ رنگ پاش ، هوا به صورت فشار قوی ، از پیستوله خارج می شود . معمولا یک رنگ پاش بادی دارای متعلقاتی همچون ، کمپرسور هوا ، نازل و ظرف می باشد .

انواع نازل و اسپری :

با توجه به طیف گسترده ای از اشکال و اندازه نازل ها ، باید در هنگام خرید یک رنگ پاش به این متعلقات پیستوله توجه لازم را داشته باشید . سه نوع رایج ترین این نازل ها ، خرطومی شکل ، خرطومی تو خالی و جریان صاف است .

اما در فرایند پاشیدن هوا توسط تفنگ هم دو نوع تکنیک وجود دارد :

در روش دستی ، یک اپراتور به اندازه 15 تا 25 سانتی متر وجود دارد که در هنگام عمل پاشیدن به جلو و عقب حرکت می کند ،  و در روش خوکار نیز ، تفنگ به یک بلوکی نصب شده است که معمولا به آنها غلطک رنگ پاش گفته می شود.

رنگ پاش برقی با قابلیت HVLP- High Volume Low Pressure :

 

اینگونه پیستوله ها ، همانند یک اسپری تفنگ معمولی با استفاده از یک کمپرسور برای تامین هوا می باشد . ویژگی HVLP همانند یک موتور توربین است که باعث می شود ، حجم بالائی از هوای گرم تحت فشاری بسیار پائین از تفنگ رنگ پاش خارج شود . اینگونه پیستوله ها برای محیط هایی همانند خودرو ها ، مبلمان ، نقاشی منظره و … بسیار بسیار مناسب است . یکی از مهمترین پیستوله های برقی HVLP ، رنگ پاش برقی هائوپن مدل EZ-1100 می باشد .

رنگ پاش برقی با قابلیت LVLP :

 

این نوع پیستوله ها ، دقیقا برخلاف مدل ها HVLP می باشند ، چون از حجم پائین تری از هوا برای تبدیل شدن به رنگ استفاده می کنند و بدین جهت ویزگی بهتر نسبت به HVLP ها دارند .
اما اگر بخواهیم پیستوله برقی HVLP و LVLP را با یکدیگر مقایسه کنیم ، هم اکنون رایج ترین نوع پیستوله برقی ، نوع HVLP است ، این نوع از پیستوله ها ، علاوه بر این که دارای سابقه بیشتری هستند ، دارای قیمت بسیار پائین ترین نیز می باشند . اما خوب هر کدام برای شرایط خود مورد نیاز هستند ، چون مدل LVLP دارای کمپرسور کوچکتری است ، ممکن است بعضی ها از این نوع پیستوله استفاده بیشتری داشته باشند . و همچنین ممکن است که راندمان کاری با استفاده از مدل LVLP بیشتر شود و لی به هر حال مدل HVLP بسیار رایج تر است .

پیستوله های الکترو استاتیک

این نوع پیستوله ها اولین بار در کشور آمریکا تولید و استفاده شد که کار آنها ترکیب ذرات اتم می باشد . این نوع پیستوله ها برای رنگ پاشی صنعتی دوچرخه بسیا رایج هستند .